کد مطلب : 6038
24 خرداد 1397 - 14:39
تعداد بازدید : 1977 بار
اخبار » گفتگو

کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین علی علیه السلام، با همکاری مرکز احیای تراث  وابسته به بخش نسخ خطی آستان مقدس حضرت عباس علیه السلام و انجمن ایرانی تاریخ اسلام نشست تجلیل از تلاشهای استاد قیس عطار را روز چهارشنبه 23 خرداد برگزار کرد.

به مناسبت تجلیل از تلاش‌های استاد «قیس عطار» در عرصه تصحیح متون کهن تاریخی، در نشستی علمی، بخشی از کتاب الفتوح ابن اعثم و دو متن از آثار ابومخنف را معرفی کرد. بخش مذکور از کتاب الفتوح ابن اعثم بر اساس نسخه ای  کهن از قرن ششم هجری تصحیح شده که قسمت اعظم آن شامل دوران حکومت امیرمؤمنان علیه السلام است.  کتاب اخبار الجمل و بخشی از کتاب مقتل عثمان، از آثار مورخ نامدار، ابومخنف ازدی،برای نخستین بار منتشر می شوند و بخش های مهمی از تاریخ صدر اسلام را روایت می کنند.

بنا به نوشتۀ دکتر غفوری نژاد در جلسه دیشب استاد قیس در مورد تحقیق و انتشار بخشی از فتوح ابن اعثم، مطالبی گفتند که جهت تعمیم فائده، چکیده آن را از قول ایشان تقدیم می کنم:

جریان تحقیق این کتاب چنین بود که در کتاب سزگین دیدم که وی در مورد نسخه ای از یکی از کتب تاریخی ابی مخنف در کتابخانه ای در آنکارا گزارشی داده است. با چند واسطه نسخه را تهیه کرده و متوجه شدیم که این نسخه بخشی از یکی از کهنترین نسخ الفتوح ابن اعثم کوفی است. به نظر من ابن اعثم در تاریخنگاری آزادمرد است و تاریخی تمیز و خالی از تعصب عرضه کرده است. نسخه هایی که در چاپهای پیشین فتوح، ملاک کار محققان بوده مربوط به قرن دهم است و این نسخه از قرن ششم به ما رسیده است.

برای بیان آنچه موجب خطای سزگین در نسبت نسخه به ابی مخنف شده، ذکر مقدمه ای لازم است: به طور کلی روشهای اسنادی عمده، در کتب تاریخی کهن دو گونه است:

1- ذکر سند به صورت فرد فرد برای هر گزارش تاریخی

2- ذکر سند جمعی، بدین گونه که مولف جمیع طرق و افراد را ذکر می کند و بعد، ماحصل گزارشهای آنان در مورد یک واقعه را به صورت یکپارچه می آورد تا منقولات، پراکنده نباشد.

در نسخه مورد نظر، اسناد بخش غارات فتوح از قسم اول است و اسناد عمدتا به ابی مخنف منتهی می شود. همین نکته باعث شده که سزگین به خطا رود و کتاب را نسخه ای از تالیفات ابی مخنف معرفی کند.

نسخه ای که ما احیا کرده ایم افتادگی های نسخ چاپ شده را ندارد و برخی ابهام های آنها را رفع می کند. نمونه ای از این مطلب در گفتگوی عمار بن یاسر با عمرو بن عاص در جنگ صفین مشهود است که با مقایسه روشن می شود. نیز در گزارش اسماء شهدای جنگ نهروان از لشکر حضرت امیر ع، در نسخه های چاپ شده تنها شش نفر ذکر شده و در نسخه ما نام نه نفر آمده است که کاملترین فهرست است."

 

 

کد امنیتی
تازه کردن

تازه های نشر

آمار بازدیدکنندگان

مهمانان :

54 

امروز :
دیروز :
این هفته :
این ماه :
بازدید کل :
1188
1461
9110
191966
15046217