کد مطلب : 6110
17 تیر 1397 - 09:29
تعداد بازدید : 1517 بار
اخبار » مقالات

 مرضیه علی‌پور 

چکیده

نگارگري ایران همواره پيوند درونی و همخوانی ذاتی با ادبيات غني و آکنده از اشارات و تعبيرات حکمی و عرفاني داشته ‌است و هنرمندان نيز به ‌سهم خويش تلاش کرده‌اند تا اين معاني را به زبان تصوير منعکس نمایند. در عصر ‌صفوی با گسترش مراکز بزرگ فکری و عرفانی، تأثیرات‌ این‌ تفکرات به‌واسطۀ رابطۀ سفارش‌دهندگان و هنرمندان در این عرصه جلوۀ بیشتری یافت. يکي از مهم‌ترين منابع تصویرسازي در طول این‌ دوره، اشعار جامی بود که از جذابیت‌های آن می‌توان به ویژگی‌های بیانی جامی در تجسم و توصیف مضامین عشق عرفانی و روحانی به‌ویژه در هفت‌اورنگ اشاره ‌نمود. از نمونه‌های ‌نفیس و منحصربه‌فرد هفت‌اورنگ جامی می‌توان به نسخۀ موجود در کتابخانه و موزۀ ملی ملک اشاره کرد. این پژوهش ضمن بررسی عناصر بصری موجود در این ‌نسخه، چگونگی ارتباط و تعامل آن را با حکایات هفت‌اورنگ و همچنین نحوۀ انعکاس آن مورد مطالعه قرار می‌دهد. بر اساس مطالعات، با وجود ‌‌اینکه این‌ نسخه در اوایل دورۀ‌ قاجار مصور شده‌، ‌ولی نگاره‌های آن بازتابی از ویژگی‌های سبک هند و ایرانی، مکتب اصفهان و زندیه را به نمایش گذاشته ‌است.

کلیدواژه‌ها: کتابخانه و موزۀ ‌ملک، هفت‌اورنگ‌ جامی، نگارگری هند و ایرانی، دورۀ ‌قاجار، محمد بن علاءالدین رزه‌ای، نسخ خطي.

اين مقاله در دوفصلنامه بساتين، س3، ش5-6 (1395)، صص229-240 منتشر گرديده است که فایل آن را می توانید از لینک زیر دریافت کنید.

دریافت مقاله

 

 

کد امنیتی
تازه کردن

تازه های نشر

آمار بازدیدکنندگان

مهمانان :

63 

امروز :
دیروز :
این هفته :
این ماه :
بازدید کل :
1197
1461
9119
191975
15046226